söndag 1 augusti 2010

Syndernas förlåtelse

En gång klev jag på en dvärg!
På det sättet drog jag på mig en dvärgförbannelse.
Jag befann mig i staden Gefle. Året hade just fyllt försommar. Kvällen var mild med mörk & på gatorna gick folk omkring & drog från krog till krog... Kareoke kraxet kraxade & afonens dinné var någonstans mellan räksallad & alkoläsk. I min glansiga syntetblåsa, förmodligen 50% polyester 50% gallon, gled jag runt med både klackar & bröst i behåll. Året var 1997.
Gick upp för en trappa, in genom en dörr &... Skåda! Detta folkhav! Ner, mot baren. Trångt. Tänder en cigarett. Puffar ut små moln framför mig & skapar på detta vis min egen Golgata fram till disken.
Det är varmt. Jävligt varmt. Öl, säger jag & skakar på lockar & bröst. Går sedan mot borden. Känner plötsligt ett tryck mot min höft. Knycker till lite. Ta ett stort steg & sätter ner foten i en mjuk mannagrynsgröt. Det är såklart inte mannagrynsgröt, det är en dvärg.
Med min klack mot sin mage. & han är arg! Mycketmycketmycket arg.
"Gud, förlåt!" Utbrister jag. Försöker hjälpa honom upp. Han slår undan min hand. Han skriker något. Det är trångt. Det är varmt. Har spillt ut min öl på galonklänningen- den rinner smidigt av. Hans öl är utspilld. Glaskärvor. Jag hör inte vad han skriker. Det är för högt. Det är kareoke. Den osynliga orkestern. Jag vrålar i panik & med svett på överläppen "FÖRLÅÅÅÅÅÅÅT! DET VAR VERKLIGEN INTE MENINGEN! JAG KÖPER EN NY ÖL ÅT DIG!!!!" Han vrålar tillbaka. En lång harang. Jag hör inte. Hans ögon är nitade vid mina. Sen vänder han sig om & går rakt ut i folkhavet som stänger sig som en port efter honom.
Jag? Jag står kvar & känner maran inta min kropp...
Det var verkligen inte meningen. Jag förstår att du blev arg. Jag har genom åren tänkt mycket på dig lille vän. & önskat att allt vore ogjort. Men nu måste förbannelsen släppa! Jag har burit den i 13 år vad all det betyder av ofas & fasligheter. Jag har sonat. Jag vill köpa dig alkohol & såga av mina klackar. Snälla, ta bort den jämrans förbannelsen nu! I really need the good flow!
Nu slår det mig att jag senare samma kväll idkade amoröst ungänge med min ex pojkväns bror. Hmmmmmm... Kan detta missöde ha ett finger med i spelet...?

2 kommentarer:

  1. ja, herregud!
    undrar bara om förbannelsen smittar?
    förmodligen...
    har just emottagit (underbart ord, heter det e-mottagit eller emot-tagit??)
    två kuvert med röda kanter o en "inställ dig i rätten" uppmaning..
    NÄHHH! det smittar inte!
    men för säkerhets skull har jag nu emott-agit ett tips från Gunilla i lanthandeln om huruvida men kan göra sig av med förbannelser...
    ring! jag vet hur man gör!

    SvaraRadera
  2. jag såg en dvärg i köpingebro idag... han skulle köpa chips, men det var bara de äckiga sorterna på hyllan inom hans räckvidd... själv stolpade jag fram och rycke åt mig goda chips från den översta hyllan... jag tänkte att jag skulle fråga om han hellre ville ha sånna chips men jag var rädd att han skulle ta det som en förolämpning och förbanna mig... jag gick... han hade flint och glasögon. /syster yster

    SvaraRadera