tisdag 10 augusti 2010

Landsförvisad?

Jag köper en stilla flaska rosévin på det populära Systembolaget.
"Har du leg?" Undrar kassören nyfiket.
Jag blossar av genans & övermod i mitt åldrade ansikte & lämnar fram mitt Id.
"Hoppsan!" Säger kassören, medan han mildt blickar över mina babymjuka kinder.
"Det trodde jag inte (Tihithihi, utbrister en annan...) Ditt leg har gått ut i Januari."
"Nä, men!" Svarar en annan. Fortfarande uppfylld av ungdomens nektar....
Hur som haver, skorna skaver. Jag går med, min enkla flaska vin hem, & förstår att jag måste skaffa ett nytt Id.
Lättare sagt än gjort.
I & med att mitt gamla leg är utgånget så gills ingenting längre!
Banken: Upptagna med mystiska räntor & diverse kontorsflörteri, hänvisar mig raskt till Polismyndigheten. (Vad göööööör dom egentligen på banken efter tre? Allvarligt...?)
Polismyndigheten: Detta rättskaffens näste.
Upplyser mig, i en översittande lagriktig ton, om att det är omöjligt för mig att skaffa en giltig identifikationshandling.
På grund av att: Mitt nuvarande identitetskort är ogiltigt sedan den fjortonde Januari.
På grund av att: Jag inte har en endaste liten anhörig inom denna kommun.
På grund av att: Mina vänner/älskare/älskarinnor/kollegor/bögar/flator/kvinnor/män, alla dessa människor i min omgivning, inte är betrodda att intyga att jag är jag.
På grund av att: Jag är ogift.
På grund av att: Jag inte har ett fast jobb.
På grund av att: Polismyndigheten inte vet, bye sure, att jag är svensk medborgare.
På grund av att: Jag tydligen är en icket arbetande flicka, utan nära anhöriga & med värdelöst ungänge. Tack så himlans mycket!
Polis, polis, potatisjävla gris!
Ilska & morr!
Imorgon ska jag hänga på låset till Skattemyndigheten.
Dom kanske kan intyga att jag är jag.
Enligt vad jag har förstått, så brukar ju Skattemyndigheten hitta både kleti & pleti. Hubba & Bubba. Knocke & Smocke. Fyrtornet & Släpvagnen. Kling & Klang. Blodsvenne & Jocke med kniven. Dupon´t & Dupon´t. Hans & Greta. Asterix & Obelix... & en himlans massa skattesmitare & annat skummelt folk. 
Dom borde ju även kunna hitta mig!
Tala om vem jag är. Hur jag mår. Ge mig lite återbäring & en smula hopp om framtiden... Come on Skattemyndigheten. Give a poor girl som life and sugar! Come on.....

1 kommentar:

  1. emigrera!
    vi måste emigrera!
    o
    förmodligen till ett land utanför EU...
    där allt likriktas
    sammasammasammasmaamsmsnbnsmanbdnmmsgrrrrrrräääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääää!

    läser just en fin liten bok om romarrikets undergång.
    stämmer precis!
    alltihopa!
    med EU!
    nu ska jag börja en bok om påvestaten i Avignon,
    tror det är lite samma där....

    SvaraRadera