onsdag 25 augusti 2010

Blott ett oskyldigt barn...

Mina Vänner!
Jag är rädd.
Jag är kränkt!
Jag har läst Karlsson på taket!
Två nätter har denne fete farbror i sina bästa år ridigt mig likt maran.
Lås in era barn!
&, detta trodde jag aldrig jag skulle skriva, anordna ett litet bokbål!
Nej förresten, gör inte det. Läs & förfasas, denna handbok i pedofili!
Ingen älskar Karlsson. Har aldrig hört någon säga ett positivt ord om denne rundnätte narr. Sunt!
Men jag tänkte att någonstans skulle man väl finna en ynka åder av gott blod i denne lille mardröm...
Det kan man inte!
Han är som Josef Fritzl fast på tak istället för källare.
Han går tillväga likt dagens nätpedofiler.
Väntar till offret är som svagast.
Svante Svantesson, även kallad Lillebror, vet inte vad som väntar honom denna vårdag. Han är bara himlans ledsen för att han formodligen aldrig kommer att få en hund. Plötsligt hör han ett surrande motorljud utanför sitt fönster.
Nu kommer han. Den trinde fönstertittaren!
Från & med nu är Lillebrors barndom tillintetgjord...
Låt mig för ett ögonblick stanna vid Lillebrors namn: Svante. Om man heter Svantesson i efternamn så är det väl inte helt sjysst att döpa den senast födda sonen till just, Svante. Men Lillebrors föräldrar är icket att lita på... Detta kommer vi att märka snart.
Det första som Karlsson gör när han brutalt tränger in i Lillebrors pojkrum, är att han sabbar ångmaskinen. Den exploderar & lämnar fläckar på bord & bokhylla. (Omskrivning för... hmmmm...)
Lillebrors moder blir hysterisk vid denna upptäckt.
Lillebror & Karlsson umgås under en lång tid bara dom två.
Under denna nerbrytningsperiod förekommer mycket hot & straff & allmän emotionell utpessning. Det är mycket lek under filtar & i garderober.
"Jag vill att du ska vara som en mor för mig!" Snyftar Karlsson & döljer på detta sätt sin härskarställning.
Nu börjar deras relation få tydliga S/M mönster. Härskare & slav. Ett ständigt föroläpande av Lillebror, att han är ful, korkad & snuskig.
Karlsson tvingar Lillebror, vars egna vilja & självkänsla nu är borta med vinden, att städa hela hans hus. Medans Lillebror städar ligger Karlsson på sängen & tittar på.
När han äntligen är klar så måste han mata Karlsson med choklad. Man behöver inte vara Jung för att konstatera att denna relation är djupt osund.
Lillebrors kamrater får träffa Karlsson. Karlsson vill att kamraterna ska klappa honom. Dom gör det. Dom älskar honom. Barn fungerar så. Gör en, gör alla.
Lillebror försöker på ett tidigt stadium i denna sorgliga misshandelshistoria, presentera Karlsson för sin familj. Men Karlsson har varit med förr & håller sig skickligt borta.
Men så blir dom tagna på bar gärning!
Det är födelsedagskalas & Lillebror äter tårta inne på sitt rum tilsammans med sin förövare. Då öppnar familjen dörren & skådar eländet! Istället för att hjälpa sin unge son så drar pappan raskt igen dörren & säger: citat "Lova mig en sak allesammans! Tala inte om detta för någon! Vi skulle inte få vara ifred en minut under rester av vårt liv!"
Jaha, där stoppade farsgubben mediauppbådet & sålde sin son till Satan i samma mening. Jag sa ju att dom inte var att lita på!
Familjens födelsedagspresent till Lillebror är en hundvalp. En strävhårig tax som dom, hör & häpna har döpt till Bimbo! Lillebror är så trasig så att han inte kan älska hunden. Han älskar bara Karlsson.
Hans kärlek är riktig & ren, så som den brukar hos barn.
Nu orkar jag inte mer!!!
Måste läsa någon ångestbefriad vuxenbok som bot på detta Karlssontrauma!
Det sista kapitlet jag läste var att Karlsson "tvättade" Lillebror med en damsugare. (Hmmm...) Sen sa han: citat "Ja det är konstigt, men jag tycker om dig ändå, liten dum pojke som du är. Vänta bara tills vi kommer upp på taket, då ska jag krama dig så du blir blå i ansiktet. Precis som mormor gjorde!"
Lås in era barn!
He is still out there....

7 kommentarer:

  1. I det stora, Astrid Lindgren-tokiga landet Ryssland är favoriten bland alla hennes figurer - Karlsson på taket. Vad är det för en nation som har honom som förebild? Skrämmande!

    SvaraRadera
  2. på pricken!
    skicka in denna recension till KP,
    svensk biblioteksförening, o ETC!!!

    SvaraRadera
  3. Stinur! Ryktena har nått Vätterstranden om att du tagit steget ute på nätet. Hårresande bra och efterlängtat! Det var ju så länge sedan vi sågs så det känns bra att få följa dig så här.


    Vågar ju knappt skriva att jag ju alltid gillat Karlsson på taket... ehehe. Boken alltså, kanske inte personen han gestaltar. Och att jag faktiskt äger den ryska tecknade versionen av Karlsson på taket (fullständigt annorlunda - och jag förstår ju ingenting, eftersom min ryska tar slut vid nastrovje).

    Jag gillar Astrid Lindgrens höga, höga tilltro till att barn är så in i helvete intelligenta och "passivt" förstår att akta sig för att bli dörrmattor och blöta trasor för någons lynniga viljor - genom att se vad Lillebror tacksamt råkar ut för och frivilligt inlåter sig i.
    Men som alla goda barnböcker så finns alltid en blinkning till vuxenvärlden och i Karlsson är den väl ovanligt tydlig. Om man är så in i bänken dåliga föräldrar och sätter barn till världen som bara längtar bort eller till kärlek från en hund, då får man se upp så att inte någon annan kommer och lockar med ett spännande liv och ger lite psykisk misshandel på köpet som man lapar i sig i sin svältfödda tillvaro.

    Astrid Lindgren arbetade hela sitt liv med totalitära regimer och vad som fick människor att skapa dessa, hur man agerade i ofria strukturer och hur man tar sig ur dem. Och framför allt hur man stärker barn att ta sig ur de destruktiva och från början skapa trygga barn. Det skymtar ständigt i fonden i hennes verk. Övertydligt i Bröderna Lejonhjärta och Mio min Mio, men närvarande även i Karlsson på taket.

    Att man på ett ytligt plan naturligtvis kan läsa det som ren och skär ondska tycker jag inte tar loven av Lindgrens stora förtroende för barns intelligens och medvetande. Lindgren har min respekt och Karlsson en plats i bokhyllan - inte bara som pedofilvarnande exempel, även om du mycket övertygande givit mig ännu en aspekt på den boken - utan också som underhållning.

    SvaraRadera
  4. Underbart! Du är ett geni! Hälsning Viktoria

    SvaraRadera
  5. Ja det är du! Men det vet du ju! Hälsningar Janne

    SvaraRadera