torsdag 5 augusti 2010

Starving in the belly of a whale

Nu börjar semestern ta slut.
För dom flesta.
Inte för mig.
Jag är riktigt långledig jag. Inte ett jobb i sikte. Inte ett endaste litet jobb.
A-kassedagarna tickar på. Tristessen är outhärdlig. Fettman smyger sig på & acnen blommar som vore jag fjorton på nytt.
Jag är värdelös på att vara arbetslös!
Jag går klädd i myskostym dagarna i ända. Följer varenda liten serie som kan tänkas gå på teveapparaten under eftermiddags timmarna. Kanske läser jag en bok. Putsar min diskbänk för fjärde gången idag. Duschar. Löddrar in mig med franska små tvålar & drömmer om sötebrödsdagarna....
Kanske köper jag en katt. Kanske köper jag flera. Kanske uppåt tjugo stycken... Slutar tvätta mig & börjar samla på reklamblad. Slutar betala hyran. Blir uteliggare...
 Jag skulle bli en himlans dålig uteliggare. Hur skulle jag tillexempel få med mig spegel byrån? Den är ju jätte tung! Inget man släpar med sig bara sådär... Det skulle krävas pirror & vajrar & det skulle skramla förskräckligt när jag smög genom folktomma gator... Och smutsen. Jag har alltid haft ett komplicerat förhållande till smuts. Skraj för smuts helt enkelt. Men jag skulle nog inte frysa så mycket. Jag fryser sällan. Redigt, norrländskt underhudsfett som håller dig varm & mjuk!
Kanske går jag till arbetsförmedlingen imorgon. Kanske finns det ett jobb på Platsbanken. Kanske söker jag det.
"TeaterKabusa söker vetrinärutbildad skådespelare. Du ska kunna spela banjo felfritt & ha tillgång till egen lastbil samt abcdefghijklmnopqr körkort. Lön utbetalas i tulpanlökar när pingsten sammanfaller med andra advent. Vi kommer främst att turnéra i Murmansk."
Det låter ju finfint! Vilket guldjobb. 500 sökande.
"Tyvärr fröken Forssberg. Du är för avancerad för vår teatergrupp. Dessutom så har du fel ögonbrynsfärg för den ryska marknaden. Tyvärr tyvärr..."
Jaha. Direkt hem & hopp i myskostymen & sjukskrivnings tofflorna.
Kanske skulle jag sätta mig ner vid datamaskinen & skicka mitt CV till alla teaterchefer som inte har dold mailadress.
Ja! Vilken kanon ide! Ingen har någonsin fått ett jobb på det sättet. Ingen läser ditt CV. Ingen svarar någonsin på ditt mail. Värdigt. På den gamla goda tiden kunde man i alla fall ligga sig till roller!
"Tyvärr fröken Forssberg. Vi vill inte anställa dig på vår teater, därför att du har visat förmycket intresse för att jobba här. Vi vill bara ha svåra & otillgängliga akriser. Har någon berättat för dig att du har helt fel färg på ögonbrynen för både den nordiska & asiatiska marknaden? Tyvärr tyvärr..."
Kanske är jag livrädd att bli bitter. Den rädslan leder till att man istället blir polaroid! Ser bara en mängd imaginära komplotter som hotar med att driva mig in i totaltokeri... Tårar & jämmerdal!
Jag vill ju bara jobba. Anställ mig. Jag har ingen hobby & ingen familj. Jag är snäll & ganska festlig. Söt & rar & mycket rädd. Jag ska inte döda din hamster. Jag ska inte ligga med din partner. Jag ska komma i tid. Jag ska visa mina kollegor ödmjukhet & respekt. Ska bjuda på tårta när jag fyller år. Jag ska säga mina repliker högt & tydligt. & jag ska verkligen försöka att inte snubbla på scenografin....

5 kommentarer:

  1. DU måste skriva!
    du MÅSTE skriva!
    du måste SKRIVA!
    du är genial o balanserar hela jävla skiten!
    standup?
    vet du vad du också måste:
    TALA OM DET!
    annars gör jag det!

    SvaraRadera
  2. Fantastiskt! Dina ord är min guldkant på en gråfransig vardag, mitt körsbär på glassens topp, min grädde på moset och kolorit´n i brunsåsen! Fortsätt!

    SvaraRadera
  3. ...kan bara hålla med....hålla med....hålla med....

    SvaraRadera
  4. Ja! Du borde ha en publik till det här, darling

    SvaraRadera