tisdag 3 augusti 2010

Villa Villeknulla

Jag har just läst "Boken om Pippi Långstrump".
Detta är en mycket märklig bok.
Är aningens förvirrad av min egen tolkning av berättelsen. Antingen så har jag med åren blivigt så skruvad att jag bara kan rellatera till olycka, våld, sex & tortyr. Eller så är boken faktiskt skriven så. (Vilket jag faktiskt tvivlar på...)
För det första: Pippi.
En ganska otäck liten flicka i mina ögon. Ja, visst fattar jag att hon ska stå för en sund rebellitet & rätten att vara sig själv & yada yada yada...
Men jag tycker att hon är läskig.
Hon köper sina vänner, slår den hand som vill henne väl, misstänkt medveten om sin egen olycka, Visar aldrig en äkta känsla, märkligt sexuellt provokativ för sin ringa ålder, manisk & opålitlig.
Det är så många frågor lilla Pippi.
Hur dog mamma? Varför har pappa dragit? Hur fick du hästen? Vad utsatte styrman Fridolf dig för på era seglatser? Är guldpengarna blodspengar? Ligger du både med Tommy & Annika? Vad gör att du väljer att stanna, istället för att segla iväg med pappa Efraim?
Blev mycket illa berörd, när Pippi iförd endast underkläder, tvingar Dunder-Karlssom & Blom att dansa schottis med henne en hel natt.
Jag anar djupa trauman här.
Pippi är en liten tjej som jag först vill ge en örfil & sedan vagga henne & förklara att man inte behöver bete sig som en anfetaminstinn clown för att bli älskad. Men behöver inte vara starkaste flickan i världen för att överleva.
Men om jag skulle säga detta till henne så skulle hon kanske gå sönder. Bara Pippimos kvar. Skulle bli landsförvisad av en hel svensk Nobelkommité... Illa, illa, så kan vi inte ha det. Jag & Långstrumpan får helt enkelt vila från varandra ett tag.
För det andra: Tommy & Annika.
Mycket skummelt syskonpar.
Tommy är dödligt förälskad i Pippi. Samtidigt som han han har en rätt rutten syn på flickor. Han tycker att allt som är tjejigt är larvigt & dumt. Han talar ofta om sin syster som en kvarnsten runt hans hals. Tommy blir på några ställen i boken, "vild av hänryckning". Alltså kåt.
Annika är rädslan själv & även min jämnlike. Annika är en partypajare av rang. Hennes mest förekommande uttryck är "Nej!"
Jag vågar inte. Jag törs inte. Ska vi verkligen... Man får faktiskt inte... Gråt, skrik & tandagnisslan. Men Annika är faktiskt den som under resans gång utvecklas mest. Pippi är förälskad i Annika, men Annika fattar inte för hon har nog upp med att svälja sin rädsla & klättra ner i ihåliga ekar & dylikt. Hon har nog upp med att överleva. Utan Annika ingen Pippi. Utan Pippi ingen Annika. & Tommy... Ja, Tommy... Let´s keep him just for fun!

5 kommentarer:

  1. meeennn.....du är ju underbaaaarr....längesedan jag skrattade så hysteriskt mycket åt skriven text......
    pussar på dig

    SvaraRadera
  2. Vad tycker du då om Karlsson på taket? Han tycker jag är riktigt läskig! En vuxen man, som beter sej som ett barn och har en tonårings röst. Ligger i samma säng som en okänd pojke!! Pedofilvarning...
    /Elisabet

    SvaraRadera
  3. håller helt med den anonyme...
    kanske för att jag är man.
    Karlsson är riktigt läskig!
    tror du är inne på något ytterst intressant:
    att LÄSA Lindgren utan en massa gulliga bilder på näthinnan.
    faen! det här kan leda till att svenska akademin älskar dig!
    dom hatade ju Astrid!

    SvaraRadera
  4. åh caisalaisa, i love you! det här var det roligaste jag läst på år och dar. "tommy blir vild av hänryckning". jag döööör. var tvungen att läsa allt högt för min mamma, som även hon hatar pippi.

    SvaraRadera
  5. Asså jag tycker inte det va så kul men det kan ju ha med att jag avskyr pippi så pass mycket att jag bara egentligen vill sjuta henne i huvudet

    SvaraRadera