onsdag 18 augusti 2010

Pynta bort & gå vidare

Min främsta talang är bortpyntning.
Man pyntar bort.
Behöver inte måla om, det är bara att pynta bort uppborrade hål i väggar & tak. Pynta bort fuktskador & annat elände.
Med en sjyst häftapparat & lite spets så kan man slå världen med häpnad!
Det viktiga inom bortpyntning är att man är flexibel. Både i matrial & estetik.
Om förre bostadsinnehavare har arbetat en hel förmiddag med att borra in en jätteskruv i flintahård vardagsrumsvägg, inte är jag den som flyttar på mastodontskruven. I bortpyntningens sanna anda så hänger jag raskt upp en pendyl på skruven & låtsas att det ska vara så.
Jaja, pendylen hänger lite fel i rummet om man är dyrkande av det gyllene snittet. Men vips! Så häftar man fast något festligt vid sidan om & plötsligt ser det riktigt genomtänkt ut....
Spackla, måla & tapetsera har aldrig legat för mig. Har heller aldrig bott ihop med någon renoveringsentusiast.
Tapeter, känns inte det himlans beständigt? Klister & klet & omöjligt att få rakt. Sen när man sedan går vidare i livet & flyttar så hänger klet tapeterna kvar & får inte följa med...
Nej, köp tyg. Fina, tunga, med motivtryck från 1700talet.
Billigare än tapeter & bara att häfta upp!
Vid flytt är det bara att dra ned, vika & lägga i låda. Fiffigt värre. Ditt egna trasportabla Versaille!
Släng fram sterarinljus, snittblommor & svårtydda figuriner så är det ingen som lägger märket till sladdtrassel & missfärgningar. Lovar!
En av männen i mitt liv fick, efter avslutad militärtjänst, medalj. I pyntande.
Detta är avundsvärt & beundransvärt.
För att få min egna medalj inom samma område, så tänkte jag försöka pynta bort den rosa elefanten som står mitt i rummet. Ni vet, den där som ingen talar om. Undrar hur många meter sidenduchesse som går åt till detta projekt...

5 kommentarer:

  1. nu kanske jag riskerar att göra dig bitter men...
    det finns i sverige o utomlands männsikor som gör exakt det du gör.
    o fakturerar (allvar!)
    12000 kr i halvtimmen...
    (dom kör halvtimme för att kunna använda den andra halvtimmen till inköp för 78000:- som också faktureras!)
    varför?
    gör inte du också det?
    etik?
    slöhet?
    mod?

    crap!
    gör det!
    jag gillar din stil.
    o då kan den säljas!

    SvaraRadera
  2. (jag måste för att lägga upp en kommentar identifiera mig på google... med ett konstigt ord som ser ut som nån fyllis skrivit det)
    nu kom Valdemar upp -som ord!
    OMEN!!!

    SvaraRadera
  3. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera