söndag 31 oktober 2010

Blood candy

Det är halloween helg.
En helg som säkert i någon mån härstammar från vårt hedniska ursprung, men känns dock rätt ny & ovan...
Vet inte riktigt vad som är mål & mening med firandet.
Men som jag har förstått det så ska det kläs ut med inriktning mot den mörka sidan.
Än så länge verkar det festligt. Satan behöver &så uppmärksamhet & cred.
Men sen blir det svårt.
Barn av varierad ålder skall följdaktligen knacka dörr & kräva mig på pengar eller godis.
Girigt & utan att ge mig något tillbaka.
Påskkärringar har i allafall vett att sjunga en sång. Bjuda på sig själva. Små fräkninga entertainers som gör möda för lönen.
Påskkärringarna är förövrigt mycket mera kreativa. Dom har oftast satt ihop sina scenkostymer själva. Tänkt till. Påskkärrings outfiten kan man inte köpa som inplastat kit på närmaste bensinstation. Det kan man med sin halloween utklädnad. Den är nämligen massproducerad i prassligt syntetmaterial.
Bus eller godis?
Vad innebär bus?
Är inte "bus" ett kodord för syndigt umgänge inom vissa sexuella minoritetsgrupper? Det missförståndet kan få katasrofala följder.
Vad innebär godis?
Mandariner & femårstorr brideblandning duger icket.
Men om jag bara har havrekuddar & tepåsar hemma, skall jag då staffas av sockerstinna, giriga barn för det?
Är det bara barn som får klä ut sig?
Får jag klä ut mig?
Jag skulle klä ut mig till någor riktigt läskigt så som sverigedemokrat eller försäkringskassehandläggare.
"Gåslever eller pengar!!!" skulle jag vråla.
Om ni inte ger mig vad jag kräver så kommer jag att hota er med böter & blanketter.
Ibland kallas det rån.
Ibland kallas det halloween...

1 kommentar: