tisdag 2 november 2010

Sound of silence

Nu är den här igen!
Tidningen "Hem & Hyra" damp ner i prinsesshålan tisdagen till ära...
Eftersom Bleknosen är fattig som en rysk 1800-tals poet, så uppskattas gratistidningar av alla det slag. Ja, nu är ju inte "Hem & Hyra" helt gratis, men armodet kan vara en förklaring till varför jag plöjer lektyr såsom "Centrumbladet" & "Amos", med stor iver...
"Hem & Hyra- för dig som hyr din bostad"
Det gör jag.
Temat för detta nummer är ljudkänslighet. Lyhördhet. Störningar. Muntert värre.
Inleds med en om en artikel om olika fastigheters ålder & byggmaterial & hur deta påverkar Störet.
Störet är något som många drabbas av & Störet förstör många hyresgästers liv & vardag.
Störet kan tex vara att någon går i trappan & att jag råkar höra det & blir våldsamt störd.
Smäll i dörrar, centrifugering, prat & skratt, spel av musik, gräl, barn som leker, fläktar som surrar, bilar som brummar. dörrar som gnisslar, vatten som rinner, stönanden & knullanden, telefoner som ringer, porttelefoner som låter, väckarklockor som piper, hostningar, Tv tittande, hantverk av olika slag... osv osv osv... Jäkla massa Stör med andra ord!
Artikel 2: Så säkrar du din lägenhet mot buller.
Jag vad säger man? Vaddera?
Sen kommer frågespalten. Alla är Störda, missnöjda & ledsna.
Många vill ha sänkt hyra för att deras livssitiuation är totalförstörd av högtalande, musiklyssnande, kedjerökande pack till grannar.
Antingen så har jag haft en himlans tur med alla mina boenden, eller så är jag inte så Störningskänslig.
Jag hör stegen i trappan, musiken, knullandet, barnen osv.
Men mitt liv blir inte förstört pga av det.
Tycker att det är ganska skönt att höra ljud som bekräftar att jag inte är mol allena här på jorden. Höra att det finns liv. Pesten tog inte alla. Än är det gott gry i människorna.
Jag är tacksam att jag har varmvatten!
Skärp till sig nu hyresgäster! Det är varken svårt eller farligt att dela hyreshus med medmänniskor!
& enligt "Hem & Hyras" annonsörer så kan vi ju köpa boken "Den fantastiska bikarbonaten" till förmånligt pris. Bara en sån sak!
Citat: När du har läst boken kommer du säkert att utbrista "Finns det något som inte vanlig bikarbonat är bra
 mot?"
Ja, det skulle väl vara Stör då...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar