måndag 21 mars 2011

Cardamom vs Cinnamon

Kardemumman har alltid fått spela andra violin.
I Asien så kallas den för "Drottningen av kryddor".
Här i norr har den tur om vi hystar ner en näve vid fikabrödsbaket.
Det bakas ju mest kanelbullar dock.
Ständigt denna kanel.
Varför kanelen är så klassisk i vårat bakande, tror jag beror på att den har hela julhögtiden i ryggen. Detta förhatliga mys då vi skovlar i oss både det ena & andra med kanel på.
Det vi inte tänker på är att Kanelen är intet utan sin vapendragare det vita sockret.
Kardemumman däremot är en ensamseglare...
Kanelen är klassisk men komersiell. Kaneldoft på ljus, kondomer, doftgranar.
Det håller sig Kardemumman för fin för.
Denna örtartade perenn måste hålla näsan högt pga sin ständiga silverplats.
Jag önskar mig en french cologne med kardemumma odör. Då skulle jag dofta som ett exotiskt bageri & alla skulle vilja lägga näsan bakom mitt öra & tala lågmält med den hungriga rösten... Så trevligt det skulle bli...
Jag känner igen mig i Kardemumman.
Andra violin.
Just som man tror att man ska få skaka hand med dirigenten, så kommer Kanelen rusande & sätter en välriktad armbåge i den mjuka kardemummamagen.
Det spelar ingen roll om man är godare & bättre än Kanelen.
Kanelen är en vana & har en högtid i ryggen.
Sådant rår man inte på.
Jag få gå omkring här & hålla en låg profil & lukta mumma.
Det var väl summan av det hela...?

Ps. Kanel kan skada din lever. Tänk på kumarinet nästa gång du castar, eller är på den... Kanelen alltså...
Ds

1 kommentar:

  1. jag då?
    jag är ju en kanel...
    fast va fan!
    kan man få byta?
    tror jag skulle klä som kardemumma!

    SvaraRadera