fredag 27 maj 2011

Huga, huga sommarstuga

Jag behöver ingen sommarstuga.
Du kan ta den, stugan som var menat att bli min.
Jag vill nämligen inte ha en sommarstuga.
En sommarsuga är sällan en stuga full av sommar.
Ofta är det mest som ett förråd.
En plats där inredningens styvbarn stuvas undan i väntan på de adoptionspapper som postgången sedan länge förlagt.
En plats där furupanelen är det sista synintryck ögat ges innan sommarnatten sveper in dig i ett moln av knott.
Där finns sällan varmvatten.
Toaletten fungerar kanske, men för att vara på den säkra sidan så är det bäst att du går på utedasset. Utedasset är sommarstugans ondsefulla tvilling.
Utedasset brukar vara pyntat med Allersromantik & fnissig bajshumor.
"Imorgon är första dagen på resten av ditt liv".
Är det verkligen det jag vill läsa när jag kliver in i detta snålt tilltagna brädrum, som doftar av våtservetter & metangas?
Över mitt huvud gungar ett flugpapper hotfullt. Det kan när som helst dimpa ner på min ljushylta hjässa. Fluglik i håret & solsken i blick...
Tro jag det, sommaren står ju högt på himmlen & svalorna är fler än en.
Sommarsugor leder ofta, som jag har förstått det, till ett ruskigt dåligt samvete hos innehavaren.
Därför att man borde!
Måla om, dränera, byta tak, gräva grop, plantera, klippa gräs, bekämpa ogräs, laga hål, jaga möss, kitta fönster, tömma latrin, kratta löv, vädra ut, borra brunn, dra in el, skaffa spis, mura skorsten, ha semester.
Allt detta slit bara för att kunna grilla på en veranda.
Jag förstår att människor är trötta.
Semestern var för kort!
Tro jag det!
Dom stackars sommarstugeägarna jobbar ju hårdare än man gör i kallhammrade arbetsläger i Murmansktrakten.
Detta ok som sommarstugeägarna vandrar runt med i sina små stugor bland kopparkittlar & diverse krimskrams som ingen riktigt vet hur det hamnade där.
Saker vi inte använder & vill har åker pronto ut i sommarstugan. Sen åker man efter & måste lik förbannat omge sig av dessa ting som man valt bort.
Många av mina vänner har sommarstuga.
Det är bra.
Då kan jag åka dit & hälsa på- Sommargästen.
Men inte stanna så länge.
För sommarstugor tenderar ju att vara i bedrövligt dåligt skick & ligga på landet.
I skogen.
Landet & skogen kvoten är, i bleknos fall, full.
På landet & i skogen finns det insekter som äter min vita hud & borrar gaddar i mitt mjälla kött. Dom vill jag inte befatta mig med!
Jag kan stanna i stan.
Det är helt okej.
& här om dan så hörde jag att i städerna brukar det finnas parker man kan besöka om klorofyll abstinensen tränger på.
Man kanske borde pröva en sådan...
Park alltså...

1 kommentar:

  1. jo...
    sommarstugan är, erkännes, ett gissel.
    speciellt om den är belägen i en tallskog.
    Vår sommarstuga när du skriver detta är inte
    en sommarstuga
    den är en lägenhet...
    om
    man ska ha sommarstuga måste man nämligen ägna sig åt bedrägeri!
    o det kan ju va kul!

    SvaraRadera