torsdag 5 maj 2011

Otacksamhet, Herodes. Otacksamhet

Bleknosen är vred & bärare av dålig stämning.
Detta skyller jag helt & hållet på tekniken.
Min datamaskin Herodes har bestämt sig för att ligga i träda.
Långsammare än den nonchalantaste av lokaltrafiker.
Plötsligt så tänkte Herodes att det var dax att bete sig illa & inleda den onödigaste av revolutioner.
Herodes fick jag i gåva av Moder Courage för tre år sedan, eftersom hon hade tröttnat på att den bakåtsträvande dottern fortfarande skrev med fjäderpenna & envisades med att göra bankärenden eye to eye.
En mycket fin gåva.
Hon lärde mig ungrefär vilka knappar det skulle tryckas på & rekomenderade Mahjong när Bleknosen hade tragglat Harpan i sju månader. Hon kom på besök & med öm hand tämjde hon Herodes så att små underverk skedde framför den förvånade dotterns ögon.
Sen har vi haft det fint, jag & datorn.
Lungt & stilla liksom.
Har inte sparat stora dokument. Har inte bränt, kopierat eller laddat ner. Inte tittat på våldsporr eller tjugo säsonger av Slavägarens dotter.
Bara Facebookat, mailat, handlat på Tradera... Lite så.
Ty det är det enda som jag mäktat med, eftersom kommandon av den högre skolan inte gått in i, det så kallade, ljushuvudet.
Är inte denna, enkla tillvaro, drömmen för en liten laptop så säg?
Men nu är det skrik & gråt & tandagnisslan!
Genom ett trollslag så blev Herodes fjorton år & den mest skräckfyllda av puberteter uppdagades.
Som ansvarig för det lilla livet så har jag tagit en stundom debil hänsyn.
Jag har tömt & rensat. Låtit honom vila långt in på förmiddagen, putsat honom varligt med en mjuk trasa, ringt & skällt ut bredbandsleverantören... Har jag inte gjort allt för dig Herodes?
Nej, jag vet inte exakt hur du fungerar. Men i en relation så måste man väl kunna ha vissa hemligheter? Det är inte meningen att vi ska veta allt om varandra.
Som det känns nu så är jag den enda som jobbar på det här förhållandet.
Ibland har jag faktiskt lust att klicka ihjäl dig!
Ja, nu skrev jag det & det är sant. Maran kommer rida mig för min frispråkighet...
Jag bryr mig ju om dig!
Har du fått herpes så måste du tala om det så jag kan hjälpa dig.
Virus kan botas. Vi går till doktorn, det finns hjälp att få...
& nej, Herodes! Jag har ingen iphone! Jag älskar ju dig. Jag vill vara med dig!
Men nu måste du bjuda till lite själv.
Com Hem
Vi börjar om igen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar