onsdag 17 oktober 2012

Mögets mysterier del 3

Jag behöver verkligen inte den här riskokaren!
Detta var några år sedan & riskokaren hade vandrat runt i familjeleden som ett oönskat styvbarn.
Omständlig & oanvänd.
Jag tänkte göra mig av med detta otympel en gång för alla.
Kollade på Facebook & hittade en grupp där man kunde skänka bort allt från lovikavantar till takamaturer.
La smidigt upp en annons & vips så stod två dreadlocksbehängda, glada studenter utanför min dörr för att hämta kokaren & ge den ett nytt, kärleksfullt hem i deras råristörstande kollektiv.
Det här gick ju gesvint tänkte jag & lade genast ut en anonns på microvågsugnen från sent åttiotal.
Vips så var även denna hämtad & feng shuin stod högt i tak i prinsesshålan!
Sedan gick åren & inte förän mina antika köksstolar förvandlades till brasved, kom jag att tänka på denna eminenta grupp igen.
Eftersom ekonomin var, det man med underdrift kan kalla, skral.
Döm om min förvåning när jag hälsar på på bortskänkessidan & inser att här har det flutit vatten under broarna...
Sidan har annekterats av det omutligaste av matriarkat!
Massor med nya regler & i stil med vårt lands icket så charmerande politik, så är skänkes annonserna ett minne blott.
Nu ska här bytas!
Man vill ju inte gå back!
Man vill ju ligga i framkant & göra ett klipp!
"Keramiktroll med studentmössa bytes mot guldtacka eller Mulberryväska."
Agneta, Julia, Hillevi, Monika, Jenny & Jennie utgör den grupp som nu så högtidligt kallas "admin".
Nina, Susanne, Ulla & Nettan är deras närmaste underhuggare.
I stil med vårt lands icket så charmerande politik,så har vi nu lyckats vända något braigt & enkelt till något obegripligt & komplicerat.
Ju fler regler & förbud desdå mera skam & skuld.
& det blir nu Gruppens ledord & paroll!
Även denna Grupp, som på så många andra ställen där gammalt mög ska byta ägare, blir ett forum för maktutövning för dom osedda.
"Benjaminfikus bytes. Kom med förslag."
"Jag har tre turkosa kaffekoppar. Vill jättegärna ha lite grönt i lägenheten eftersom alla våra blommor dog då min autistiske son råkade tända eld på furusoffan som var ett arv från min fd sambos farmor. Vore så trevligt att kunna inreda lite mysigt med dom möbler vi har kvar & lite gröna växter. <3>
"Vad är det för märke på kopparna?"
"Ikea."
"Turkost är inte min favoritfärg. Kom gärna med andra förslag."
"Vi driver ett katthem & det skulle vara roligt att ha en Benjaminfikus i personalrummet."
"Jag gör mig av med fikusen eftersom mina katter älskar att klättra i den. Så det kan jag inte rekommendera..."
"Men den ska ju stå i personalrummet!!! Där får katterna inte vara eftersom det är många allergiker som jobbar hos oss!"
"Vad har du att byta med?"
"Vet inte riktigt. Säkert nå. Vad vill du ha?"
"Vet inte. Kom med förslag."
"Vill ha! Kan komma & hämta med en gång!"
"Det är ju kö. Kristin var först ju!"
 "Jag skrev inte "först till kvarn". Jag måste ju välja själv vem jag vill byta med!"
"Självklart lillgumman ska du få välja själv."
"Men är det kö eller inte?"
"Jag har 30 tomma tänstickaskar som gubben skulle tycka det va skönt att bli av med. Dom kan du FÅ av mig. Behöver ingen fikus."
"Ååååååå! V gulli du är. Men självklart ska du ha fikusen."
"Kan admin kontakta mig???"
"Är det någon som har en boxningssäck till min trettonårige son? Eftersom jag lider av hjärntrötthet & kroniskt trötthetssymtom så tar jag mig aldrig till stan:("
"Nej! Behåll fikusen du! För mig räcker det att glädja andra!:)"                                                        
"Nina, nu kapar du ju Aniks tråd. Skriv en egen annons!"
"KAN ADMIN KONTAKTA MIG!?!" "Om du inte vet vad du ska ha för den så kan du ju ta skott från den så att fler kan vara med:)" "Nä, då slänger jag den nog..." "Måste bara säga att det är jättedålig stil av dig Anki att hota med att slänga Benjamin fikusen! Det finns säkert många snälla människor i den här gruppen som behöver en fikus!"                                                                                         
"Styrkekram till Nina! Vet själv hur det är att leva med kronisk smärta efter en bussolycka 1992. Ha en trevlig ton mot alla. Det finns dom som har det jättetufft!!!<3 .="." alla="alla" anki="anki" att="att" av="av" bara="bara" beh="beh" br="br" d="d" den="den" det="det" dig="dig" du="du" ej.="ej." f="f" fikusen="fikusen" finns="finns" fler="fler" fr="fr" ga="ga" gruppen="gruppen" h="h" ha="ha" hota="hota" i="i" inte="inte" irjam="irjam" j="j" jag="jag" kan="kan" kert="kert" kramar="kramar" l="l" ligt="ligt" m="m" med:="med:" med="med" mot="mot" n="n" nbsp="nbsp" nga="nga" nger="nger" nniskor="nniskor" nog...="nog..." om="om" r="r" s="s" skott="skott" sl="sl" som="som" ste="ste" ta="ta" tack="tack" ton="ton" trevlig="trevlig" tted="tted" ttefina="ttefina" v="v" var="var" vara="vara" ver="ver" vet="vet" vill="vill"> "Mirjam, är du admin? Kan du kontakta mig?"
osv osv osv osv osv osv osv osv osv i all jämrans oändlighet!
Ja vad tror ni?
Kommer Ankis Benjaminfikus någonsin att få ett nytt hem i detta martyrium?
En ständig förskyllan.
Ständiga, krassliga offer, gnidenhet & anspråkskrav.
Hur blev det såhär?
Varför avslutas alla passivt aggresiva inlägg med ett hjärta eller en styrkekram?
Eftersom Gruppen bjuder på mer dramatik än den bästa eftermiddagssåpa, så har den blivit lite som en opiat för mig.
Hela kroppen fylls av en mycket märklig känsla som pendlar mellan gapskratt & den svartaste ågren.
Mellan välvilja & rått förakt.
Som ett inte helt lyckat rus.
Det blir sällan några byten gjorda.
Efter hundra trettiosju kommentarer & diskussioner om faen själv & alla hans kusiner & brorsbarn, så bestäms det att Benjaminfikusen ska byta ägare på tisdag klockan tio noll noll pip, vid Bäckepolsmotet.
Men då visar det sig att Laila, som skulle byta till sig blomsterprakten mot två handgjorda korgar från Thailand, inte har några pengar på sitt busskort.
Anki har fått ryggskott eller en tegelsten i huvudet, så hela byteshandeln ställs in för att åter upprepas några veckor senare.
Under skrik & bråk & tandagnisslan.
Perpetuum mobile.
Smaken av mög & makt i dom oseddas egen allians.
















































Inga kommentarer:

Skicka en kommentar