söndag 21 augusti 2011

Phone´s off the hook, no one knows where we are. It´s a long time since I drank campagne

Han stal mitt hjärta.
Denna lilla manick charmade sig ända vägen in i min själ.
Men vägen som gick dit var långlånglång...
Bleknos har skaffat Iphone!
För första gången är jag passionerat förälskad i en teknisk pryl.
Jo, jag vet att jag bor i hop med datamaskinen Herodes. Men han är.. Hur ska jag uttrycka det...? Svår att leva med.
Dessutom valde vi inte varandra.
Vi fick varandra tilldels.
Min hjärtans kär heter Jondalar.
Han är min totala tillfredställelse.
Vi håller fortfarande på att, trevande, mycket försiktigt, få ett grepp om den motsatte.
Det går bra. Framtiden ligger för oss...
Men det började dåligt.
Telefonabonemangsförsäljare är ett skrå som den bleka nosen inte har mycket till övers för.
Dom är unga.
Dom är rappa.
Dom törstar efter att avancera, komma upp sig, i denna livets odefenierbara tävling.
& ja!
Jag har ängnat mig åt annat är teknik.
Teknik är lite som sport sport för mig.
Jag talar inte dessa bönders språk.
Men hjälp mig då telefonnasare!
Jag förstår inte vad du säger. Jag ser att du är en snajdig glajdare. Jag hör att du med stor espri rabblar siffror & telefonmodeller. Jag ser att du gör anteckningar framför min näsa med statistik på hur mycket just jag ringer. Ser siffror. Höga siffror.
Men jag hör dig inte för att musiken i affären är för hög!
Jag kommer aldrig att förstå dig för att du är en snajdig glajdare & jag är en Bleknos.
Du kommer aldrig att förstå mig för att du är en snajdig glajdare & jag är en Bleknos.
Du talar med dina kollegor på ett kotterispråk som är mig främmande.
Du kan ha många bollar i luften.
Det kan inte jag just nu.
Jag ska välja ett telefonabonemang som förmodligen sträcker sig över antal ljusår & varje månad måste jag betala en avgift & då är jag, snajdiga glajdare, lite mån om att den avgiften är så billig som möjligt.
"Måste nog tala med min sambo(?) om det här..." Ljuger jag & drar mig mot utgången...
"Vad heter han? Jag kan fixa ett sjysst deal åt honom &så!"
Nejnejnej! Inte fråga så! Det finns ingen han! Det finns ingen hon! Det finns ingen sambo! Det finns bara en Bleknos vars rymningsbarometer slår i topp nu!
Ute. Röka. Tänka.
Jag byter opperatör så behöver jag inte träffa snajdiga glajdaren igen.
Sagt & gjort.
Men på den nya inrättningen så är dom likadana. Snajdiga glajdare vart än jag vänder blicken.
Children of the corn.
Som en sekt.
Som ett tyskt mousserande vin...
Bleknos ger upp.
Försäljarna sätter tänderna i försvarslös hals. Jag skriver på.
Mitt kontrakt med Djävulen.
Jag skriver i det blod som månglarna dricker som sitt ljuva honorar.
"Nummerförflyttningen sköter ni om va?" piper jag.
"Självklart" skrattar Lucifer & kastar med sin nyslingade frisyr.
(Detta visade sig, såhär i efterhand, vara en lögn...)
Men nu sitter jag här med min Iphone & lyckan ler mot mig. Har ingen aning vad för slags kontrakt jag skrev på.
Kanske blir det min ekonomiska ruin, kanske blir det Hawaii. Vem vet?
Jag gav upp.
Försäljarna vann.
Jag tycker inte om dom,
håller inte av dom,
Allting som jag känner,
är en viss sympati...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar