måndag 18 april 2011

Finding the Black Lodge

Jag hittade dit.
Jag gick över sly & klippor.
Plötsligt var jag där.
I Nattmansskogen.
Nattman är ett gammalt gediget yrke. På den tiden då vi fortfarande avrättade skumpatrask & anat löst folk, så kallade vi bödeln för just Nattman.
Nattmannen avrättade bovar & slaktade hästar.
Sedan vi slutade med detta barbareri så fick nattmannen andra yrkesuppgifter.
Så som att tömma latriner & gräva ner kadaver.
Nattman, rackare, flåbuse...
Kärt barn har många namn.
Ganska nära prinsesshålan så finns det ett berg. På berget finns det en skog. I den skogen huserade Nattmannen förr om åren.
Bland kalkfyllda kärr & träsk. Bland djurhudar & träck, bodde han i denna enahanda slyskog.
Idag var jag där & hälsade på.
Där finns numera ett riktigt kusligt kolonistugeområde.
Små hittepåruckel.
Byggda av jag vet inte vad.
Containrar som är rostiga & låsta med rejäla bultlås. Stugor med blekta gardiner i fönstren, tittar du noga så ser du att många av fönstren är även försedda med galler.
Arga katter som du inte vill klappa. Deras päls är matt & full med knutar.
Skrotupplag med saker som för längelänge sen kanske hade någon form av funktion. Vindflöjlar som pinglar lockande i vinden.
Hundar som slänger sig mot staketen & vrålar i vredesmod.
Ett hål som någon grävt. Eller är det en fälla? Eller en grav...
Plötsligt gal en tupp. Sen gal tjugo tuppar som bor i det trängsta av härbren.
Postlådor som glömt sin adress. Varför haltar damen framför mig så dant? Bär hon på ett vedträ månne? Varför har mannen med hammaren ena armen i gips? Är det banjoplink jag hör från stugan med igenspikade fönster?
Vem har målat på träden vid kärret? & varför?
Jag går runt i detta allra mest surrealistiska av gökur.
Runt, runt...
Det finns inga stigar i skogen.
På höjden skymtar jag ett duvslag.
Nu blir det bråttom hem.
Solen gassar & bleknosen svettas nattmanssvett på hela ryggen.
Benen rör sig fortfort.
Trycket över bröstet lättar när jag ser motorvägen.
Bilarna kör fortfort.
Men i skogen är the owls not what they seems to be
and they say: Fire walk with me...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar