tisdag 9 juni 2020

Gå i torskhamn


Vi minns ju hemmapojken vid Siktoftshamnen.
Han som luktar tjära & gasolin
Olja & terpentin
Vars spottloskor glimmar som bärnsten i solskenet
Vars tumme försvann då taket skulle lagas
Han som går med suröga som rinner dagarna i ända
Han som sköt tiken i granngården & muttrar litanior i handelsbon
Nog klappar hjärtat hans i samma ruelse som mitt.

Å int var hon vittran från Nicklasdalen
Fast rätt så vedertagen & karlagalen
Om man ska tro vad bryggsamfundet har viskat ut i byn
Nog har hon smäckerhet om båda armar & lår som gnides jämt emot varandra på promenaden
Nog är hon halmdocka med pigga fingrar & ryschegarn & stenograferingstimmar som had gjort byggdelektorn så mild & ljum.
Hon som går med baddräkten otorr mot kroppen på vägen hem ifrån Ryhasklippan
Vars försommarkyla gjort urinröret förpestat varmt
& hennes myggnät har släppt vid fönsterkarmen så natt blir strid på kniv & fyller öronen hennes med ovissa ljud.
Nog klappar hjärtat nas i samma blygsel som mitt eget.

Han ville lysna redan på Mickeldagsafton det vill säga om han vart på körrgårn då
Men hål var grävet & flickans syster nersänkt dit kärlen bor
& alla grät dom som ljudet av ruttenisens blänkskott som inte kommer till årstiden förrän om några månader
Istället var han fast vid svarven & just den sortens olycka kände han då inte mycket av
Den kom till årstiden först om några månader.
Han ville vyssa, hon ville sövas men detta visste inte bryggsamfundet av
& minst av alla visste jag.

Jag känner ofta vemod, det är av arvet & jag klär mig därefter dock.
I floreskrud & vadmalsbyxa med knypplingsnål & skogsmansyxa ty jag vill aldrig räknas in.
Att vara nyckfull & växlande, marriden & växande är melankolimelodin jag sjungt
Men inte led jag & inte kved jag
& vem är jag att dra runt på vägar & prata strunt

Men hon vart sugen
& han blev hungrig
& Avaälven var full med is
Vars vågor stelnat & djupet fyllts med träck
Vars tunnis vid kobbar & skär fortfarande är snötäckt
Under kappan naken & i handen vinlelhaken för att dänga hål på närmaste fjolårsvak
& han med nykastad mask och blåfrusen task i hålet bortanför gammjanssons gäddklubbarstråk

Syster nas var yster
& hemmapojken dyster, så när kappan föll var han varken beredd eller nödbedd
Med huden frusen mot vatten, haken mot vaken så drogs ivern med & handen vinkade
Hon kisade & blinkade & ropte ”17 spänn så får du följa”
Med detta hoppte hon i bölja
& urinröret det blevo ättesnöret
Han drog penigarna rätt i vaken & hjältegrepp om frusenstaken & även han då hoppade ner
Sen syntes dom inne mer

Men dom drog olycka över byggden där vi är överens om dygden & visar blygden det gör vi bara då ingen ser
Därför syns dom inte mer
Men jag stod pass i dungen & jag såg hela pungen på pengar tömdes medan jag stod där & gömdes
Jag dök ej ner, bara skrapade på kanten
Sjutton spänn är ju sjutton spänn trots allt, trots kallt
För jag är räden fast skjorta min är tom
& jag kan ju i alla fall inte se dom
Visst minns ni väl mig som barskrapad & kärligstörstad?
Vars tumme försvann då isen skulle lagas?
Så att ingen skulle beklagas
Då årstiden för sorgen kom

Mvh

Bert Bäck
Ordförande i Siktoftshamnens Bryggförening









1 kommentar: